Wednesday, August 6, 2014

Kawal Diabetes Dengan Supplement Shaklee

Saya takut sangat dengan penyakit ni..yela mana tak nya, kedua-dua belah ahli keluarga (sebelah mak dan sebelah ayah) ade penyakit kencing manis..Ya Allah mintak dijauhkan la daripada sebarang penyakit..sebab saya sendiri dah tengok sendiri akibat jika kita penghidap kencing manis dan tak kawal kencing manis tu dengan betul. Saya selalu berpesan pada suami jugak supaya jaga kesihatan jangan biar diri berisiko menghidap penyakit 3 serangkai (kencing manis, darah tinggi, Sakit jantung).

Kencing manis atau Diabetes melitus merupakan suatu keadaan di mana tahap gula dalam darah adalah tinggi. Keadaan ini berlaku kerana pankreas kita tidak dapat menghasilkan insulin yang bertindak memecahkan gula dalam darah. Terdapat 2 jenis diabetes iaitu Diabetes jenis I (insulin-dependant)  dan Diabetes jenis II (insulin non-dependant). 

Diabetes jenis I -  Diabetes jenis I dicirikan dengan kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas. Biasanya, penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simtom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja. Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semula jadi oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah.

Diabetes jenis II -  Diabetes jenis II disebabkan oleh penghasilan insulin yang semakin berkurangan oleh pankreas, oleh kerana masih mempunyai sedikit sebanyak insulin dari pankreas, boleh dikawal secara pemantauan pangambilan makanan, pengurangan berat badan, bersenam, dan pengambilan ubat secara makan/suapan ( suntikan insulin diperlukan dalam keadaan tertentu sekiranya pengambilan ubat secara makan kurang berkesan atau memberi kesan sampingan yang serius kepada pesakit).


Pesakit diabates boleh menjalani kehidupan seperti biasa namun harusla menjaga berat badan, mengawal pemakan, bersenam, mengambil ubat khas untuk diabetes melitus. Pemakanan pesakit diabetes harusla yang kurang berlemak dan kuirang kalori. Pesakit yang tinggal di Malaysia ni memang kena kuat semangat la ye sebab makanan di Malaysia ni kebanyakkannye tinggi kalori dan tinggi lemak. Salah satu cara untuk membantu pesakit diabetes mengawal pemakannya adalah dengan pengambilan supplement supaya kalori daripada makanan dapat dikurangkan, dapat mengawal selera makan dan seterusnya dapat mengawal paras gula dalam darah. Pesakit diabetes perlu mengambil beberapa supplement semulajadi agar kadar gula dalam darah dapat di kawal selain makan ubat dari klinik atau hospital. 

Beberapa supplement cadangan yang boleh diamalkan oleh pesakit kencing manis ialah:

Energyzing Soy Protein (ESP) - Protein soya NON-GMO ini sangat sesuai di ambil jika nada ingin mengawal selera makan. ESP mengenyangkan dan mempunyai indeks glycemic yang rendah (rendah kalori). ESP juga telah disahkan melalui kajian saintifik bahawa pengambil berterusan mampu mengawal paras gula dalam darah. 

Vitalea Iron Complex - multivitamin yang lengkap sesuai untuk keperluan tubuh pesakit diabetes supaya tidak mudah letih. 

GLA Complex - Supplement ini membolehkan penghidap diabetes jenis II mengunakan insulin dengan lebih effectif.Juga berkesan mengurangkan masalah saraf terhadap pesakit

Alfalfa Complex - Raja segala tumbuhan yang boleh mengawal paras gula darah darah serta membantu mengatasi masalah saraf dan sendi. Alfalfa juga berfungsi sebagai agen detoks. 

Zinc Complex - Zink Complex shaklee terdiri daripada nutrien semulajadi seperti kalsium dan serbuk alfalfa. Zinc membantu pengeluaran insulin, mengekalkan funggsi insulin dan seterusnya memperbaiki diabtes.

Vivix - Supplement antioksidant yang telah berjaya merendahkan paras gula dalam darah pesakit-pesakit diabtes. Ramuannya yang kaya antioksidan (resveratrol) mampu membantu organ pancreas dan hormon insulin kembali berfungsi seperti normal. Resveratrol bertindak sebagai antihyperglycemic di mana ia menghalang kadar gula yang tinggi di dalam darah juga berfungsi meningkatkan tahap immuniti antioksidan di dalam badan secara semula jadi, mengurangkan inflamasi dan membaiki tahap sensitivity insulin. 

Supplement yang saya senaraikan di atas bukanla perlu di ambil semua. Saya syorkan kepada yang tidak suka makan banyak supplement boleh ambil VIVIX sahaja sebagai supplement. Tapi jika anda perlu mengawal selera makan, saya cadangkan anda ambil ESP dan supplement lain. Untuk lebih info mengenai diabetes dan produk shaklee boleh la hubungi saya. 










supermama
Arifa.Salleh
0133994264
nurarsaljis@gmail.com



No comments:

Post a Comment