Saturday, February 15, 2014

GLA VS EPO

Mari kita bincang pasal GLA dan EPO. Ramai org lebih kenal EPO daripda GLA ye tak? EPO atau nama Evenning Primrose Oil mmg sgt popular di kalangan wanita. Majoriti di farmasi2 berdekatan kita ade jual supplement EPO ni. Brand xpayah cakapla memang mcm2 brand ade. Harga pun bergantung brand dan kualiti EPO tu. Secara amnya EPO merupakan supplement semulajadi. Kenapa EPO sgt popular di kalangan wanita?

Kerana EPO sejak zaman dahulu lg terkenal dengan kebolehannya merawat masalah kesihatan terutama masalah kulit, masalah sistem peranakan, penghadaman dan bagus dalam penyembuhan luka. Bagaimana pula dengan GLA? Mungkin ramai yang masih tidak tahu, EPO adalah sebenarnya berasal dari GLA. Ok la sy bg contoh yang senang, contohnya GLA ni ialah protein , protein sumbernya ayam, daging, ikan, EPO ni ibarat ayam, daging ikan yang sya sebutkan td. GLA (Gamma linolenic acid) merupakan sebatian asid lemak omega-6 iaitu bahan utama dalam asid lemak perlu (essential fatty acid). kalau korang perasan, actually EPO ialah nama herba evenning Primerose yang mengandungi khasiat GLA. Evenning Primerose bukanla sumber utama bagi GLA. Menurut kajian, GLA yang terkandung dalam EPO hanya 7-14% daripada keseluruhan asid lemak. GLA lebih banyak terkandung dalam borage seed 20-27%, blackcurrent seed 15-20% daripada keseluruhan asid lemak.

Ok harap2 u all dh faham ye beza GLA dan EPO ni. Sekarang sy nk crita kebaikkan GLA. GLA ni boleh membantu badan hasilkan hormon protaglandin. Prostaglandin ialah enzyme yang amat penting yang diperlukan oleh tubuh badan manusia. Banyak kajian telah dijalankan untuk melihat kehebatan GLA. Daripada beratus2 kajian yang dibuat, majoriti daripadanya menunjukkan GLA amat berpontensi dalam menangani masalah seperti

  • Rheumatoid arthritis (sakit sendi)
  • Asma
  • Premanstrual Syndrome (pms)
  • Syndrome sebelum dan selepas menopause
  • kulit berjerawat/jeragat
  • sakit jantung
  • hormon xseimbang 
  • diabetis 
  • darah tinggi 
  • hyperaktif/autisma dikalangan kanak-kanak
ha jgn salah faham ye GLA bukan sahaja untuk wanita tapi kaum adam pun blh dapat khasiatnya. Cuma GLA ni terkenal dalam kesannye terhadap sistem peranakan wanita. Contohnya, mengimbangi hormon, mengawal atur kitaran haid, mengurangkan senggugut dan sebagainya. GLA tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia sebab tu semua org xkira lelaki atau wanita perlu ambil GLA.

Mana nk cari GLA ni? Ye, GLA kita blh dapat daripada EPO tapi yang lg bagus ialah GLA yang berasal daripada borage oil. GLA complex daripada shaklee dirumus daripada borage oil semulajadi dan juga daripada minyak bunga matahari dan vitamin E. Borage seed ni 3 kali lebih berkesan daripada EPO. 







GLA Shaklee ni memang ramai yang dah cuba dan rata2 berpuas hati. GLa kami recommend slalu dalam set kesuburan dan Alhamdulillah ramai dah berjaya hamil dengannya.Blh contact saya kalo berminat nk cuba k. 


supermama
Nur Arifa [1067596]
email: nurarsaljis@gmail.com
hp: 0133994264




No comments:

Post a Comment