Thursday, August 7, 2014

Keputihan boleh membawa padah jika tidak dirawat

Masalah keputihan tidak asing dengan wanita. Majoriti wanita mengalami keputihan tetapi tahan keseriusannya bergantung kepada individu. Masalah keputihan yang melampau yang mempunyai tanda-tanda seperti lendir kekuningan atau hijau, lendir pekat dan berkeping, faraj berbau serta rasa sangat gatal pada bahagian faraj.

Masalah keputihan atau jangkitan pada alat kelamin juga boleh berlaku disebabkan aktiviti seks rambang samada dilakukan oleh wanita itu sendiri mahupun pasangannya. Masalah keputihan jika tidak dirawat mampu menyebabkan tiub fallopian (tempat di mana telur dialirkan dan disenyawakan) akan tersumbat akibat jangkitan bacteria.

Bakteria yang sering menjadi punca masalah keputihan ialah candida, vaginosis bacterial atau trikomoniosis. Jangkitan daripada bakteria-bakteria ini masih boleh dirawat dengan penggunaan antibiotik. Namu jangkitan kuman sperti clamydia, gonorrhoea dan shypillis pula menyebabkan saluran peranakan rosak dan sukar hamil.

Kesimpulannya, keputihan boleh dirawat samada dengan antibiotik (jika serius) atau dengan pengambilan supplement semulajadi serta langkah2 penjagaan fizikal. Pengambilan supplement seperti Vitamin C dan Vitamin E serta Alfalfa. Vitamin C dan E kaya dengan antioksidan dan mampu bertindak sebagai anti-bakteria. Alfalfa pula dapat mengekalkan pH kawasan intim serta dapat mengawal bakteria dan bau faraj.

 Anda boleh dapatkan vitamin-vitamin tersebut di kedai shaklee saya...hubungi saya untuk tempahan vitamin anda




supermama
Arifa.Salleh
0133994264
nurarsaljis@gmail

No comments:

Post a Comment