Tuesday, June 23, 2015

Sedekah

Assalamualaikum.

Alhamdulillah dah masuk hari ke 6 kita berpuasa. Diharapkan semuanya tengah enjoy menjalani ibadah berpuasa. Bukan enjoy kat bazaar ramadhan je tau tapi enjoy terawih, enjoy solat-solat sunat, bangun qiam membaca Al- quran dan sebagainya. Dalam bulan puasa ni amat terbaik sekali kalau kita dapat gandakan ibadah kepada Yang Maha Esa.  Bayangkan pahala amal ibadat kita digandakan dalam bulan ini. Best kan? dalam bulan ni tau ade "special promotion" untuk kita.

Salah satu ibadah yang ditekankan dalam bulan ni ialah sedekah. Allah s.w.t dah janji kalau kita sedekah, DIA akan gandakan rezeki kita. Jadi bila bersedekah di bulan puasa ni agak-agak berapa kali lipat pahala dan rezeki yang akan Allah bagi? MasyaALLAH pasti hebat ganjaranNYA, Dia Maha Kaya.

Jadi kawan-kawan alam maya sekalian, mulai harini jom kita amalkan bersedekah tak kisah sedekah duit ke, sedekah makanan ke, sedekah kudrat ke (tolong orang dan sebagainya) yang penting setiap hari kita memberi (sedekah). Mudah-mudahan amalan sedekah ni kita lakukan terus memerus walau bukan di bulan ramadhan.

Surah Ali Imran, ayat :92. 
Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. dan apa saja yang kamu nafkahkan Maka Sesungguhnya Allah mengetahuinya.

setuju dengan ayat ni, nk sedekah xpayah tunggu kaya, bila-bila pun boleh. 


selamat berpuasa ^ _^



No comments:

Post a Comment