Saturday, June 20, 2015

8 Langkah untuk wanita hamil berpuasa dengan ceria

Assalamualaikum.

Terlebih dahulu nak ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al-mubarak buat semua pembaca blog Arifa.Salleh (AS).

Kali ni , AS dapat request daripada seorang customer yang nak tips untuk berpuasa bagi wanita yang sedang hamil. Ibu-ibu hamil anda harus ingat ye, Islam menggariskan supaya kita berpuasa tetapi dalam keadaan tertentu kita boleh berbuka puasa. Contoh jika kita hamil dan rasa tak sihat atau bimbang kesihatan anak dalam kandungan makan diharuskan kita berbuka puasa. Jangan terlalu stress tentang hal ini k, kalau sepanjang ramadhan kita tak sihat pon tak pe kita dibenarkan untuk tidak berpuasa. jika kita mampu nanti gantila puasa dan bayar fidyah.

Pertama yang anda kena check ialah berapakah usia kandungan ,kalau dalam 1st trimester dan anda rasa anda sihat maka boleh berpuasa selalunya bila trimester ke 2 dan ketiga tiada masalah untuk berpuasa tapi untuk lebih kepastian rujuklah pakar perbidanan atau doktor sakit puan anda.


8 Langkah untuk ibu hamil berpuasa

1. Pastikan kandungan air dalam badan mencukupi. Macam mana nk tau? lihat air kencing and, kalau warnanya terlalu pekat dan berbau tu tanda kurang air dan dikhuatiri akan terkena UTI (urinary tract infection)

2. Kurangkan aktiviti yang menggunakan lebih tenaga contohnya berjalan kaki terlalu lama, mengagkat benda berat, shopping berjam-jam (eh? joking ) ,kerja-kerja rumah especially utk ibu yang berkerja

3. Pastikan cukup pengambilan protein seharian. Protein penting untuk pertumbuhan baby, make sure korang makan protein secukupnya.

4. Elakkan makanan dan minuman yang manis sebab nanti gula dalam darah naik mendadak dan akan turun mendadak menyebabkan kita selalu lapar.

5. Elakkan juga minuman bercaffein kerana caffein akan menarik air keluar dari badan.

6. Lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahn untuk mengelak dari sembelit.

7. Berdoa semoga dipermudahkan ibadah disamping hamil.

8. Jangan skip sahur, Lewatkan waktu bersahur (jangan bersahur sebelum tido) supaya tenaga dari makanan yang dimakan dapat dibekalkan pada waktu siang.

Berpuasa dengan SET HAMIL SHAKLEE

Bagi yang sedang menggunakan SET HAMIL shaklee , tahniah AS ucapkan sebab dah buat keputusan bijak. Yang belum cuba better dapatkan set hamil shaklee secepatkan mungkin sebab ade 5% diskaun untuk member price. Ye kita charge member price dan dapat pulak 5% diskaun. best ke best? Bukan tu je :


  • Keahlian percuma seumur hidup
  • Percuma sebotol Vitalea Iron Complex ( RM94) 
  • Percuma konsultasi dari Arifa Salleh hehe (untuk yang beli dengan kite je)

 Set Hamil Shaklee lengkap dengan:
  • ESP
  • Vitalea Iron Complex
  • Ostematrix
  • B complex
  • Omegaguard
  • Vitamin C

Tambah protein dengan ESP, Bagi tenaga dengan Vitalea, Cegah sembelit dengan Ostematrix...pendek kata set ni sangat lengkap untuk ibu mengandung tak kira dalam bulan puasa atau bukan bulan puasa. Jom baca testimoni mereka. 












Diharapkan tips ini dapat membantu ibu-ibu hamil berpuasa dengan ceria dan jayanya. InsyaAllah.
Sebarang pertanyaan mengenai produk boleh hubungi AS k..



Arifa Salleh
COD area Desaru, Bandar Penawar, Pasir Gudang, Kota Tinggi dan sekitar
Poslaju ke seluruh malaysia
013 3994264
nurarsaljis@gmail.com

No comments:

Post a Comment