Tuesday, November 25, 2014

Morning Sickness di awal kehamilan tanda anak pintar

Sumber ni ifa jumpa di facebook ...katanya morning sickness tu petanda anak yang bakal dilahirkan cerdik dan cepat menghafal nombor dan bijak bercakap...hmmm...ifa dlu pun teruk jugak morning sickness sampai kena masuk hospital gara-gara dehydrated..tapi day care je hehe..


auliya sekarang belum boleh bercakap dengan perkataan yang betul tapi sejak 9 10 bulan camtu mulut die ske mengomel (baby talk) ..sekarang ni die cepat hafal lagu maksudnya melodi lagu yang die dengar (nursery rhymes) dengan gaya-gaya sekali die ikut. nasib la mama die ni tau la jugak sket2 nursery rhyme ni ..sampai kadang-kadang tu mama pulak yang nyanyi hehee.

Tapi ape yang saya amalkan dulu masa pregnant ialah selalu mengaji al quran . Niat memang nak khatam tapi tak sempat huhu. Mungkin juga sebab tu auliya jenis cepat tangkap ape yang die tengok dan dengar. Wallahua'lam...

Ape-ape pun ibu yang mengandung harus jaga kesihatan dan jaga pemakanan ..asid folik sangat-sangat penting di awal kehamilan sampai la anak lahir dan menyusukan anak. Sebab asid folik ni bantu pembentukan saraf tunjang dan perkembangan otak bayi. Jadi ibu-ibu yang nak hamil dan sedang hamil banyak-banyakla makan asid folik ye. Dari mana nak dapat asid folik? selalunya asid folik ade dalam vitamin B complex dalam makanan sedia ada pun ade jugak cuma kuantiti dan  kualitinya berbeza.








NUR ARIFA
SID Shah Alam
013 3994264
nurarsaljis@gmail.com

No comments:

Post a Comment