Monday, August 11, 2014

Tekanan Darah Rendah ? Bahaya atau tidak??

Jangan salah faham atau confuse.dengan istilah tekanan darah rendah dan Hb (haemoglobin) rendah
. Tekanan darah rendah merujuk kepada aliran maksimum darah ke seluruh badan manakala Hb rendah pula ialah kekurangan haemoglobin di dalam darah untuk mengankut oksigen ke seluruh tubuh.
Tekanan darah normal ialah 120/80mmHg. Di bawah paras tu dikatakan individu mempunyai masalah tekanan darah rendah. Tekanan darah rendah menyebab darah tidak sampai ke organ2 badan dengan maksimum dan ini menyebabkan organ tidak dapat berfungsi dengan baik dan akhirnya boleh merosakkan organ.

Antara gejala-gejala yang sering terjadi kepada pesakit tekanan darah rendah ialah:
□ sering berpeluh sejuk
□ kerap pitam /pengsan
□ muka pucat
□ cepat letih/penant
□ denyutan nadi lemah

Symptom-symptom ini ialah sama dengan masalah HB rendah tetapi pesakit harusla mendapat pengesahan doctor terlebih dahulu untuk mengesahkan sebarang penyakit yang di hidapi. Pesakit tekanan darah rendah perlu sentiasa memastikan pengambilab gizi seimbang, air yang cukup, rehat yang cukup supaya tekanan darah kembali normal. Pengambilan vitamin seperti multivitamin amat-amat digalakkan bagi memastikan tubuh mendapat nutrien yang secukupnya. Vitalea merupakan multivitamin paling ideal buat pesakit tekanan darah rendah kerana setiap tablet mengandungi 30 nutrisi lengkap. B complex juga sesuai mengatasi masalah tekanan darah rendah dan omegaguard. Ingin ketahui lebih lanjut jangan segan contact sy ..semuanya di hujung jari 







supermama
Arifa.Salleh
0133994264
nurarsaljis@gmail.com




No comments:

Post a Comment