Wednesday, July 2, 2014

Tips Cepat Kurus Lepas Bersalin

salam...arini nak pot pet sket tips pasal nak kurus cepat lepas bersalin...haaa kalo ikut pengalaman saya sendiri masa mengandung saya naik lebih kurang 17kg berat asal 46kg masa awal2 pregnant turun sampai 43kg lepas tu naik naik dan naik sampai 63kg..kalau kire dari berat 43kg tu maksudnya naik 20kg ..ye 20kg hahaha semangat sangat...dari saiz S kepada saiz M hampir2 ke L ...sume seluar dan baju xblh pakai..lepas bersalin berat tinggal 56kg (betul2 sehari lepas bersalin)...hati mula gusar risau takot berat tak mau turun dan akan terus naik dengan jayanya...masa pantang sy berselera je makan nasi menimbun  (mama letak banyak2 dalam pinggan katanya org tgh pantang xblh tambah nasi huhu) ...tapi berat turun 1kg setiap minggu...abis pantang berat sy 52kg...haaa masih lg xcapai target....risau sgt2 sebab kene beli baju baru seluar baru semua...

hari2 saya search cara untuk kuruskan badan lepas bersalin..sebabnye sy geram tgk baju2 lama saya dah xboleh pakai..kemudian saya terbaca 1 artikel ni dalam bahasa inggeris kalau di trasnlatekan bunyi cmni...'kalau nk kecikkan peha kene berjalan selama 20minit setiap hari sambil tolak anak dalam stroller'...Jadi dengan semangatnye saya tolak anak sy seminggu 2 3 kali round2 kat sekitar taman perumahan ni hihi...Lepas tu bila timbang sy turun lg jadi 49kg ..masih lg belum capai berat ideal...sehinggala satu hari sy demam (sehari je pun) dan xde selera nak makan..pastu berat jd 46kg hahaa sukeee
Tapi lepas tu...berat saya makin menurun sampai sekarang tinggal 43kg je..huhu dah underweight pulak...

Mungkin betul kata orang kalo BF anak mesti badan cepat kurus..tapi ni dah terlebih kurus huhu..sekarang ni aim sy naik capai berat ideal pulak..Oh ya masa tgh badan xcapai berat ideal lg saya kurangkan makan nasi..saya lebihkan makan roti dan sayur2..benda2 yang manis pun saya cuba elakkan...sekarang sy balun semua hehe tapi berpada2 la...lagipun saya memang makan set menyusu shaklee ..tpi set menyusu tak bagi anda cepat kurus tau kalo nak kurus cepat kena add on Lecithin atau Omegaguard.

Kesimpulannya fully BF anak boleh bantu anda cepat lansing seperti sedia kala hehe. Lagi??Okay blh tgk kat cni...

1. Kurangkan karbohidrat seperti nasi gantikan dengan bihun, pasta atau roti
2. Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran
3. Minum air secukupnya
4. Elakkan makanan yang manis sperti kek, aiskrim, kuih muih dan sebgainya
5.Amalkan pengambilan protein semasa sarapan 
6. Lakukan senaman ringan seperti berjalan, lari setempat dan stretching
7. Rajin2lah melakukan kerja-kerja rumah seperti menyapu lantai, mengemop, sidai baju dan sebagainya kerana anda boleh hilang banyak kalori dengannya.

No comments:

Post a Comment