Tuesday, November 4, 2014

3 'ubat' kolestrol paling power


Yang kurus tak semestinya tidak mempunyai masalah kolestrol tinggi. Contoh paling dekat suami saya sendiri. Badan tak gemuk tapi kolestrol tinggi melangit. Sekarang ni tengah consume Phytocol shaklee. Bulan ni nak belikan die Omegaguard jugak. Kolestrol ni kira macam tanda amaran supaya kita berjaga-jaga ketika makan. Jangan ikut sedap hati sahaja nak makan semua benda. Mari saya kongsikan 3 'ubat' paling power untuk kolestrol.


1. MINYAK IKAN

Minyak ikan mampu menurun paras triglycerida (lemak) dalam badan. Ini disebabkan kandungan EPA dan DHA yang terdapat dalam omega 3.


2.FIBER / SERAT

Serat seperti daripada buah-buahan, sayur-sayuran , kekacang dan bijirin (gandum, barley, oats dan chiaseed, flaxseed) boleh menyerap lemak dan sekaligus merendahkan tahap kolestrol secara total. Pengambilan oats lazimnya mampu merendahkan tahap kolestrol dengan pengambilan yang konsisten. Tetapi, pengambilan serat yang berlebihan menyebab anda sering ke toilet untuk buang air besar.

3. Suppelement berasakan protein soya
Protein soya juga boleh merendahkan paras kolestrol. Pengambilan produk berasaskan protein soya dan makanan dari protein tumbuhan seperti tauhu, tempe juga bertindak meningkatkan paras kolestrol baik dan merendahkan paras kolestrol jahat.



Nak tunggu salur darah mengecil macam ni baru nak bertindak ke? Ingat, kesihatan lebih bernilai dari wang ringgit...Pelaburan untuk kesihatan sudah pasti keuntungan lumayan....










ARIFA SALLEH
SID SHAH ALAM
013 3994264
nurarsaljis@gmail.com




No comments:

Post a Comment