Wednesday, September 3, 2014

Rendahkan Tahap Kolestrol

Assalammualaikum..maafla sebab lama jugak xupdate 2 minggu kot ..huhu...masih xpandai lagi curi2 masa update blog aduhaiii..ni baru ank sorang kalo bertambah anak nanti tak tau la mcm mana huhu...kene blaja uruskan masa dengan lebih efisien ye puan Arifa :p

Okla kita bukan nak sembang pasal cara organize masa tapi entry kali ni nak bincang pasal kolestrol..Cinta kolestrol?? Jangan sesekali cinta pada kolestrol terutama kolestrol jahat LDL (low density lipoprotein). LDL ni jahat sebab die la yang suka block (salur darah) kita. Jika ini berlaku risiko kita utk mendapat sakit jantung adalah tinggi. Lazimnya apabila ujian darah dilakukan LDL akan di tafsirkan melalui angka (nombor). Lebih tinggi nombor dikira mempunyai LDL yang tinggi.

Berbeza pula dengan HDL (High density lipoprotein) , bacaan yang tinggi menunjukkan lagi bagus tahap kolestrol seseorang. HDL berperanan menghalang salur darah daripada tersumbat oleh LDL. Cara nak tambahkan HDL..paling jimat kos ialah dengan bersenam. Selain ubat dari doktor, boleh juga mengamalkan supplement yang mengandungi omega-3 dan lecithin.

Trigliseride pula ialah kandungan lemak dalam badan kita yang diperolehi daripada pemakanan kita. Juga ditafsirkan melalui nombor.

Triglyceride category
Kurang dari 150  rendah
150-199 sederhana
200-499 tinggi
500 ke atas sgt tinggi
 

Risiko yang amat tinggi untuk mendapat penyakit jantung akibat salur darah tersumbat jika badan kita mempunyai tahap triglyceride yang tinggi. tidak semestinya anda kurus kolestrol anda rendah dan juga sebaliknya. Tahap kolestrol bukan sahaja bergantung pada cara pemakanan tetapi juga kesulurahan aktiviti badan. Salah 1 cara untuk rendahkan tahap kolestrol anda ialah dengan pengambilan supplemnts seperti:

Phytocol : Bahan fistoterol dalam Phytocol st ni telah terbukti paling berkesan dan cepat bertindak dalam merendahkan paras kolestrol. Ia menghalang kolestrol LDL daripada masuk ke dalam darah. 

Vivix : Bahan antioksidan di dalamnya bertindak dalam mengawal selera makan dan memusnahkan kolestrol jahat yang boleh menyebabkan risiko sakit jantung atau salur darah tersumbat. Vivix juga dapat membersihkan darah daripada lemak yg terapung. 

Omegaguard (minyak ikan) : Minyak ikan keluaran Shaklee ini ialah yang terbaik di dunia keran proses pembuatannya sgt teliti dan sensitif. Minyak ikan dapat menghalang kolestrol jahat dan triglyseride dari menyempitkan salur darah dan seterusnya  mengurangkan risiko penyakit jantung

Soya Lecithin  : Lecithin daripada soya juga mampu merendahkan tahap kolestrol dan lemak daripada makanan yang kita ambil.

ESP (Energyzing soy protein) : penghidap kolestrol tinggi amat2 digalakkan untuk makan protein daripada tumbuhan berbanding daripada haiwan. Sperti lecithin, ESP juga mampu merendahkan paras kolestrol dalam darah. 

Anda tidak perlu ambil kesemuanya..hanya 1 @ 2 produk mengikut keberkesanan dan budget anda...



======================================================


Pengalaman ibu mertua saya yang makan OMEGAGUARD & LECITHIN selama 4 bulan hasilnya tahap kolestrol yang tinggi selama ni berjaya turun dari bacaan 8 ke 6.. Allah ..syukur sgt bila dpt berita daripada beliau sekarang ni saya suruh die amalkan phytocol pulak bersama-sama omegaguard. Katanya omegaguard bagus kerana kulit tidak ade masalah kering semasa beliau mengamalkannya.. Alhamdulillah..ibu mertua saya semakin sihat sekarang..

So kepada yang ade masalah kolestrol saya amat sarankan anda mengambil supplement tambahan supaya kesihatan anda bertambah baik. Tak tahu nak pilih yang mana?? Hubungi je sy InsyaAllah sy berusaha membantu anda...




Arifa.Salleh (SID area Puncak Perdana , Shah Alam) 
nurarsaljis@gmail.com
013-399 4264








No comments:

Post a Comment