Wednesday, March 11, 2015

Siapa Dr. Forrest Shaklee

Dr. Forrest C Shaklee merupakan pengasas kepada produk shaklee. Beliau dilahirkan pada November 1894 dan disahkan menghidap penyakit tubeculosis dan para doktor pakar telah menjangkakan yang beliau tidak akan dapat hidup lama. Tetapi keluarga Dr. Forrest Shaklee ni bertekad untuk berpindah ke sebelah utara california (tanah di sana lebih subur) kerana mereka percaya sumber makanan semulajadi akan menghasilkan makanan yang berkualiti. Mereka cuba mengubati penyakit beliau dengan hanya memberikan makanan yang semulajadi dari kebun mereka sendiri.

Berkat kepercayaan itu, Dr Shaklee berjaya sembuh dari penyakitnya. Beliau berpendapat kesihatan adalah sesuatu yang berkait rapat dengan nutrisi dan persekitaran yang sihat serta senaman.

Dr shaklee membuat keputusan untuk mendalami ilmu kedoktoran dalam bidang chiropractic bukan sebagai doktor perubatan kerana katanya, die lebih berminat membina kesihatan yang baik untuk semua orang berbanding merawat penyakit.

Produk pertama Dr Shaklee dicipta pada tahun 1915 yang diberi nama 'Vitalized Minerals' dimana sumber mineral daripada sayur-sayuran diasingkan dan dikumpulkan dalam 1 botol. Pada masa yang sama juga, beliau bekerjasam dengan seorang biochemist muda bernama , Casimir Funk yang menyebut sumber mineral itu sebagai 'vitamin'. Dari sini la perkataan vitamin ini wujud.

Pada tahun 1924 pulak,Dr Shaklee bina sebuah pusat penjagaan kesihatan dengan seorang je staff bahagian chiropractors, osteopaths, internist, general practitioners dan surgeons. Pada tahun ni jugak merupakan pertama kalinya Dr shaklee punya formula untuk food supplements di pack dan diedarkan.

Pada 1928 pulak beliau mencipta 1 kaedah program diet yang sgt sesuai dipraktikkan oleh kesemua pesakit2nya. Program ni serupa dengan Piramid Makanan yang disyorkan oleh United Stated Department of agriculture yang menekankan bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran dan kuantiti minumum lemak dan gula dalam diet seharian.

Kejayaan demi kejayaan diperolehi selepas itu. Beliau meneruskan karier chiropractise ni sampai umur 65 tahun lepas tu beliau launched kan produk-produknya dibwah nama SHAKLEE COORPORATION dan memasarkannya.

Shaklee merupakan pengeluar supplemen terbesar di dunia dan dikategorikan sebgai ketua dalam industri makanan tambahan.



ni la ofis shaklee yg mula-mula skali kat US 


Vitalized mineral sekarang ni jadi Vitalea 


yang tengah tu Dr Shaklee diapit anak2 lelakinya...

ade banyak sebenarnya kejayaan yang dah diraih oleh shaklee kalo nk cerita memang panjang. Takpe nanti ifa ceritakan 1 persatu Inshaa Allah.







No comments:

Post a Comment