Monday, October 20, 2014

Cantikkan Kulit Dengan Protein (Part 1)

Semua orang idamkan kulit yang tak nampak tua , bersih , tiada tompok-tompok hitam , tiada garis halus , cerah , berseri. ...betul tak? Tak dinafikan manusia ni memang dilahirkan dengan fitrah nak tengok benda cantik-cantik aja....Tak kira tua atau muda...

Tapi boleh ke dapat kulit yang cantik seumur hidup? Ramai yang kata bila tua je makin kerepot...owhhh tidakk...nauzubillah...saya doakan semua readers saya semakin muda walaupun meningkat usia...amin...

Salah satu cara untuk nak memiliki kulit yang tetap menawan walaupun kita semakin meningkat usia ialah dengan pengambilan protein yang mencukupi termasukla kolagen. Memang benar kolagen mempengaruhi kecantikkan kita kerana 30% protein di dalam badan kita ialah kolagen. Kolagen memegang sel dan melekatkan sel di antara sel yang lain. Keutuhan sel-sel kulit amat bergantung kepada kehadiran kolagen.
Sifat kolagen ini pula tidak kekal, ianya akan hilang semakin kita meningkat usia. Kerana itu lah pengambilan kolagen sedari muda (25 ke atas) boleh membantu mengganti kolagen yang hilang.


Bukan untuk kulit saja malah kolagen juga boleh menguatkan rambut, kuku, salur darah, gigi dan keseluruhan organ dalam badan kita. Jadi, bila makan kolagen tu bukan setakat cantik luaran je tapi dalaman pun cantik jugak.

Saya menegaskan pengambilan kolagen disini kerana kolagen ialah 1 protein yang amat berharga dalam badan kita. Subhanallah...Allah menciptakan sesuatu pasti bersebab kan? Bayangkan kalo tiada kolagen dalam badan kita..kulit jadi kendur, muscle/otot tak kuat badan menggeleber...Nauzubillah..Tapi dengan pengambilan kolagen InsyaAllah kita akan tetap dapat jaga pemberian Allah iaitu kecantikkan dan kesihatan kita.




Kolagen ape yang bagus?

Untuk memilih produk kolagen yang bagus dan HALAL, pastikan sumbernya tidak dari porcine (babi) atau bovine (lembu).

Seelok2nya carilah yang berasal daripada sumber marin seperti ikan kerana ikan merupakan sumber protein yang kedua terbaik selepas porcine dan bovine.

Pastikan juga molekul kolagen yang anda pilih adalah kecil supaya senang dan cepat diserap oleh badan dengan jumlah protein yang tidak terlalu tinggi (5mg sudah memadai)

Kolagen dari sumber marine yang asli selalunya akan berbau hanyir sedikit.


mungkin ade yang bersuara di hati.."ala kolagen ni mahal la''...kolagen yang 'real' memang mahal tapi kesannya amat bagus untuk kulit dan kesihatan. So pilih la kolagen yang terbaik dan yang mampu milik..macam saya, saya amalkan kolagen sisik ikan merah. Alhamdulillah hasilnya sangat memuaskan hati dan poket saya hehehe.
















Arifa Salleh
SID SHAH ALAM
013 3994264
nurarsaljis@gmail.com

No comments:

Post a Comment