Thursday, November 28, 2013

Collagen Sisik Ikan Merah Shaklee

okay arini nk cite pasal collagen shaklee ....yup, shaklee juga telah mengeluarkan produk collagen pertamanya yang diperbuat daripada sisik ikan merah....lazimnya collagen diperbuat daripada kulit dan tulang haiwan mamalia seperti khinzir dan lembu...majoriti dahulunya collagen diekstrak daripda kulit khinzir dan bahan2 buangan daripada pembuangan sisa haiwan yang tidak diproses contohnya tulang. Namun, disebabkan berlaku  isu keagamaan tentang halal&haram, dimana penganut agama islam dan penganut 'kosher' tidak boleh memakan atau menggunakan produk yang diperbuat daripada khinzir, maka ramai pengilang / pembuat collagen menggunakan alternatif lain seperti menggunakan kulit dan tulang lembu serta collagen dari sumber akuatik. Isu penyakit 'lembu gila' atau nama saintifiknya  bovine spongiform encephalopathy pula timbul pada suatu ketika dan mengurangkan pengekstrakkan collagen daripada haiwan tersebut. kemudian, para pengilang aktif mencari alternatif lain utk menghasilkan collagen bukan itu saja, para saintis juga membuat beribu2 kajian untuk menemukan collagen dari sumber yang lain. Hasilnya, mereka mendapati collagen daripada haiwan akuatik seperti ikan adalah alternatif terbaik kerana 90% ciri2 collagen akuatik sama seperti collagen daripda haiwan mamalia.

Collagen paling banyak ditemui pada kulit ikan, sisik, tulang dan bahan buangan daripada perut ikan. Collagen bukan diekstrak terus dari ikan, ia di ekstrak daripada bahagian2 tertentu pada ikan. Lazimnya, collagen pada tubuh haiwan mamalia termasuk manusia dan haiwan akuatik banyak terdapat di dalam lapisan kulit kerana collagen berfungsi memberikan tekstur dan bentuk sel2 kulit serta memberi perlindungan untuk sendi dan rawan. Selain itu collagen juga membantu melindungi tulang dan menguatkan tulang.

collagen akan semakin berkurang apabila seseorang itu meningkat dewasa ..semakin berusia semakin kurang collagen ...

ha tgk pic di atas...beza kulit orang muda dengan kulit orang tua...sometimes xpayah tunggu tua pun kulit jd kendur mcm tu..kenapa?? sebabnya kita /kulit kita terdedah pada pencemaran udara, cahaya matahari yang terik, kurang minum air dan makan makanan berkhasiat ...semua tu juga menyumbang kepada masalah kulit mcm dalam picture....so ape yang kt perlu buat? 

untuk kekalkan kesihatan dan kecantikan kulit , kita mestila elakkan punca2 kepada masalah kulit yang saya sebutkan tadi...dan dalam dunia arini...setiap orang memerlukan supplement tambahan untuk menjaga keseluruhan badannya termasuk kulit...memang banyak sangat produk collagen yang terdapat di pasaran semua pun claimed bagus dan berkesan tapi sejauh mana keberkesananya? saya ckp byk psl collagen sbb project master saya ialah mengekstrak collagen dan sy sndiri wt test pasal collagen sbb tu sy berani ckp ...

collagen shaklee ni diperbuat daripda sisik ikan merah (semestinya halal) dalam mengandungi 4000mg protein collagen. Kadar serapan yang tinggi kerana saiz molekul hanya 1000 dalton...JGN TERTIPU dgn produk collagen di luar....semua produk collagen bukanla collagen tulen..ianya pecahan molekul collagen yang dibuat sebagai makanan tambahan...collagen tulen sgt besar molekulnya beratus2 kilodalton...untuk penyerapan yang optimum, hydrolysate daripda molekul besar ni mnjadi molekul2 kecil sesuai untuk penyerapan..kalo besar2 sgt pn akhirnya terbuang juga melalui perkumuhan so...lg kecil lg senang serap n hasilnya lg cepat....


ni dia rupa collagen shaklee...


sori tersenget hehe....

 

cerita panjang lebar pun xguna kalau xrasa sendiri keajaibannya... siapa2 nk kulit cantik dan jaga sendi serta tulang boleh hubungi saya untuk dapatkan collagen shaklee yang memang magik ni =) 

supermama
Nur Arifa [ID-1067596]
Emal: nurarsaljis@gmail.com
FB url: https://www.facebook.com/nurarsaljis
Hp no: 0133994264 (call /sms/ WA)











No comments:

Post a Comment